Særvilkår for strømprodukter


Særvilkårene for hvert strømprodukt kommer foran vilkårene i Standard kraftleveringsavtale.

Standard kraftleveringsavtale


Generelt gjelder betingelsene i Standard kraftleveringsavtale utarbeidet av Energibedriftenes landsforening og Forbrukerombudet.

§ 1 ALMINNELIGE VILKÅR

§ 1-1 Partene i avtalen

Partene i avtalen er kunden som kjøper av elektrisk kraft og Hammerfest Energi Kraftomsetning som selger av elektrisk kraft.

§ 1-2 Avtaleforholdet

Avtaleforholdet mellom partene består av eventuelt særskilt avtalte vilkår mellom partene, samt denne standard kraftleveringsavtale. Særskilt avtalte vilkår avtales skriftlig. Ved bestilling av kraftavtale pr. telefon, elektronisk bestilling e.l. skal kraftleverandøren sende kunden en skriftligordrebekreftelse vedlagt standard kraftleveringsavtale. Ved leverandørbytte skal det foreligge skriftlig kraftleveringsavtale mellom ny leverandør og kunde.

Dersom særskilt avtalte vilkår mellom partene fraviker fra noen av bestemmelsene i standard kraftleveringsavtale, legges de særskilt avtalte vilkår til grunn for forståelsen av avtalen. Kraftleverandøren plikter å gjøre kunden oppmerksom på eventuelle bestemmelser i standardavtalen som fravikes, og hva det innebærer for kunden.

Ved tvil om forståelsen av begreper og uttrykk som er brukt i denne avtale skal definisjoner i definisjonsliste vedlagt denne avtale legges til grunn, med mindre noe annet er sagt i denne avtale eller noe annet fremgår av sammenhengen i denne avtale.

§ 1-3 Avtaleinngåelse og skifte av kraftleverandør

Før avtalen inngås plikter kraftleverandøren å gi opplysninger om sentrale forhold ved avtalen, herunder betalingsvilkår, eventuell bindingstid og totale kostnader kunden skal betale. Opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte.

Kunden plikter å gi de opplysninger som kraftleverandør trenger for å avgjøre om kraftleveringsavtale skal inngås (navn, fødselsdato, nåværende og tidligere adresse, anleggsadresse, målepunkt ID, forbruksdata osv). Det samme gjelder dersom kraftleveringsavtalen inngås med 2 eller flere personer som ansvarlige avtaleparter på kjøpersiden. Disse anses solidarisk ansvarlige i henhold til avtalen.

I forbindelse med skifte av kraftleverandør, er en kraftleverandør som er gitt i oppdrag å iverksette et leverandørskifte, ansvarlig for korrekt oppsigelse av kundens eksisterende kraftleveringsavtale, jf. § 4-5 og § 5-3, med mindre annet er avtalt.

§ 1-4 Angrerett

Dersom avtale om kjøp av elektrisk kraft inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, gjelder bestemmelsene om angrerett ved kjøp av tjenester i kapittel 5, samt de generelle bestemmelsene i lov om angrerett.

Kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at kraftleverandøren har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven og angreskjema er mottatt.

Dersom kraftleverandøren ikke oppfyller sin opplysningsplikt, eksempelvis unnlater å overlevere det obligatoriske angreskjemaet, ikke fyller ut skjemaet eller ikke fyller ut skjemaet korrekt, utvides fristen til tre måneder, eller til 1 år dersom det ikke er gitt noen informasjon om angreretten.

For at opplysningsplikten skal være oppfylt, må det blant annet være gitt opplysninger om alle vesentlige avtalevilkår. I tillegg skal det opplyses om vilkårene og fremgangsmåten for å benytte angreretten, samt virkningene av at angreretten benyttes, jf. § 5-4.

Kunden må gi melding til kraftleverandøren dersom han ønsker å benytte seg av angreretten. Meldingen må være sendt innen angrefristens utløp. Slik melding bør av bevismessige årsaker gis skriftlig.

Benytter kunden seg av retten til å angre etter at kraftleverandøren rettmessig har meldt leverandørskiftet til nettselskapet, må kunden betale for kraft som har blitt levert eller som vil bli levert inntil leveransen tidligst vil kunne bli avsluttet.

§ 2 MÅLING OG AVREGNING

§ 2-1 Måling av kraftforbruk

Måling av kraftforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning.

Kraftleverandør benytter måledata fra nettselskapet ved års- og sluttavregning av kunder.

§ 2-2 Feil ved måling eller avregning
Ved feil ved måledata meddelt av nettselskapet, ved feil håndtering av måledata, eller ved faktureringsfeil, kan kraftleverandør eller kunde kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling. Som feil ved avregning regnes feil stipulert forbruk som følge av manglende eller feil måleravlesing.

Tilbakebetaling eller tilleggsbetaling ved slike avregnings- eller målefeil kan kreves for den tid feilen kan ettervises. Etterberegning/godskriving skjer fra og med siste betalingsfrist etter at feilen ble oppdaget, og som hovedregel ikke ut over 3 år, jf. lov om foreldelse av fordringer.

Tilleggsbetaling kan ikke kreves dersom feilen skyldes forhold hos kraftleverandøren eller noen kraftleverandøren svarer for, og kunden var i aktsom god tro.

§ 2-3 Fremgangsmåte ved krav om tilbakebetaling eller tilleggsbetaling
Krav om tilbakebetaling eller tilleggsbetaling på grunn av feil ved måledata eller feil håndtering av måledata, rettes direkte til nettselskapet som er ansvarlig for målingen. Det vises til nettleieavtalens § 5 for regler for kontroll av måleutstyr.

§ 3 PRIS OG BETALINGSVILKÅR

§ 3-1 Pris
Kraften leveres i henhold til avtalt produkt og pris.

§ 3-2 Endring av kraftpris

Standard variabel kraftpris kan som hovedregel endres med 30 dagers varsel. Slik endring varsles direkte fra kraftleverandør til kunde, eller på annen egnet måte.

Ved vesentlige prisøkninger skal slikt varsel gis direkte til kunden. Med vesentlig prisøkning forstås økning hvor prisen samlet sett har steget med 2,5 øre pr. kWh eller mer siden sist kunden fikk tilsendt prisinformasjon direkte fra kraftleverandøren. Som direkte varsel regnes brev til kunden eller melding på faktura/målerkort, eller, dersom kunden samtykker, egen elektronisk melding, eksempelvis e-post eller tekstmelding til mobiltelefon (SMS).

Økning i kraftpris som følge av økning i offentlige avgifter videreføres fra det tidspunkt myndighetene bestemmer, uavhengig av varslingsbestemmelsene ovenfor.

§ 3-3 Betalingsvilkår
Kraftleverandøren må opplyse om de krever etterskuddsvis betaling, akonto eller forskuddsvis fakturering.

Dette betyr begrepene:
• Etterskuddsvis fakturering: ”Fakturering etter hver fakturaperiode, basert på faktisk forbruk”
• Akonto fakturering: ”Fakturering basert på estimert forbruk med forfall tidligst midt i perioden”
• Forskuddsvis fakturering: ”Fakturering basert på estimert forbruk for kommendefakturaperiode, med forfall før periodens start eller før midten av perioden”

§ 3-4 Betalingsfrister, forsinkelsesrente og inkasso

Faktura forfaller til betaling i henhold til kraftleverandørens normale faktureringsrutiner. Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter betalingsfrist angitt på faktura i henhold til forsinkelsesrenteloven.

Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.

§ 4 OPPFYLLELSE AV AVTALEN OG KONSEKVENSER AV AVTALEBRUDD

§ 4-1 Kraftleverandørens leveranse
Kraftleverandøren er forpliktet til å levere elektrisk kraft i henhold til kundens løpende behov/uttak.

§ 4-2 Stansing av levering på grunn av betalingsmislighold

Kraftleverandøren kan stanse levering av kraft dersom kunden ikke betaler innen betalingsfristen. Kunden skal varsles skriftlig, og gis 14 dagers betalingsfrist før stansing finner sted. Dersom kunden ikke innen den tid har reparert betalingsmisligholdet, stanses leveransen.

Enhver innbetaling fra kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring kraftleverandøren har på kunden, med mindre partene har blitt enige om noe annet.

§ 4-3 Gjenopptagelse av leveringen

Kraftlevering som er rettmessig stanset av kraftleverandør på grunn av manglende betaling, vil normalt ikke bli gjenopptatt før all gjeld til kraftleverandøren, inkludert kostnader ved stansing og gjenopptagelse, er betalt. Slike utgifter skal spesifiseres på fakturaen på en slik måte at det muliggjør kontroll for kunden.

Kraftleverandøren kan sette som vilkår for gjenopptagelse at kunden stiller sikkerhet for betalingsforpliktelsen.

§ 4-4 Heving
Kraftleverandøren kan heve kontrakten dersom kunden vesentlig misligholder betalingsfristen m.v. etter at han er blitt skriftlig oppfordret med 14 dagers frist til å betale, og skriftlig varslet om at avtalen ellers vil bli hevet.

Kraftleverandøren kan heve avtalen med umiddelbar virkning dersom kunden går konkurs.
Kraftleverandøren kan kreve erstattet det tap han lider ved at tidsbegrensede avtaler ikke gjennomføres dersom kunden er blitt gjort kjent med kraftleverandørens rettigheter før avtalen ble inngått. Kraftleverandøren plikter å begrense sitt tap.

Ved vesentlig mislighold fra kraftleverandøren kan kunden heve avtalen, med virkning fremover i tid.

§ 4-5 Kundens krav ved forsinket oppstart av kraftleveranse
Dersom oppstarten av kraftleveransen er forsinket og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden

• holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av forsinkelsen, men ikke åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet
• heve avtalen, forutsatt at forsinkelsen er vesentlig. Er kraften levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kunden fikk vite om leveringen
• kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen

Kundens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

§4-6 Kraftleverandørens erstatningsansvar

Kunden kan kreve erstatning for tap han lider som følge av forsinket oppstart av kraftleveransen fra kraftleverandørens side. Dette innebærer at kraftleverandøren er ansvarlig for eventuelle merkostnader som kunden er blitt avregnet av tidligere kraftleverandør eller nettselskapet i medhold av leveringsplikt, jf. også § 1-3.

Dette gjelder likevel ikke så langt kraftleverandøren godtgjør at den forsinkede oppstarten skyldes hindring utenfor deres kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

Beror forsinkelsen på en tredjeperson som kraftleverandøren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er kraftleverandøren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet avsnitt. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som kraftleverandøren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom kraftleverandøren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette.

§ 4-7 Opplysningsplikt om hindring

Hindres kraftleverandøren i å levere kraft til rett tid, skal kunden gis melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å levere kraften. Får kunden ikke slik melding innen rimelig tid etter at kraftleverandøren fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan kunden kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om han hadde fått meldingen i tide.

§ 4-8 Erstatningens omfang

Erstatningen for forsinket oppstart av kraftleveranse skal svare til det økonomiske tapet kunden er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Erstatningen omfatter ikke

a) tap som følge av personskade
b) tap i kundens næringsvirksomhet.

§ 4-9 Plikt til å begrense tapet. Lemping av ansvaret

Kunden skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Forsømmes dette, må han selv bære den tilsvarende delen av tapet. Erstatningen kan settes ned dersom den vil virke urimelig for kraftleverandøren ut fra tapets størrelse i forhold til det tap som vanligvis oppstår i lignende tilfeller, og forholdene ellers.

§ 5 OPPSIGELSE OG FRIKJØP

§ 5-1 Oppsigelse av tidsavgrensede fastprisavtaler
Dersom kunden ønsker å si opp en tidsavgrenset fastprisavtale, må han dekke kraftleverandørens direkte økonomiske tap ved at leveransen ikke fullføres. Det direkte økonomiske tapet beregnes etter alminnelige erstatningsrettslige prinsipper.

Ved flytting har partene en gjensidig rett til å si opp en tidsavgrenset fastprisavtale med to ukers skriftlig varsel. Kunden er ansvarlig for betaling av kraftforbruk frem til utløpet av oppsigelsestiden.

§ 5-2 Fornyelse og opphør av tidsavgrensede fastprisavtaler

Leverandøren skal varsle kunden i god tid og senest innen 14 dager før en tidsavgrenset fastprisavtale utløper. Dersom det er inngått en tidsavgrenset fastprisavtale, og kunden ved utløpet av avtalen etter 1 måneds forutgående varsel ikke har gitt uttrykkelig aksept for at avtalen skal fornyes på samme eller andre vilkår, går kunden over på leverandørens standardprodukt.

§ 5-3 Oppsigelse av kraftleveringsavtaler uten særskilt opphørsdato

Kraftleveringsavtaler uten særskilt avtalt opphørsdato kan sies opp av hver av partene med to ukers skriftlig varsel.

Ved leverandørbytte vil normalt forbrukerens nye kraftleverandør foreta oppsigelse av avtalen med den tidligere kraftleverandøren.

Oppsigelse fra kraftleverandøren forutsetter saklig grunn.

§ 5-4 Virkningene av å si opp en krafteveringsavtale

Dersom kunden i forbindelse med oppsigelse av sin gjeldende kraftleveringsavtale ikke inngår ny avtale om levering av kraft fra det tidspunkt levering etter den oppsagte avtalen opphører, vil kraft bli levert av nettselskapet i henhold til nettselskapets leveringsplikt, inntil leveranse fra ny kraftleverandør tar til.

I henhold til § 2-4 i forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester, vil det vanligvis ta to uker før leveranse fra en ny kraftleverandør kan ta til.

§ 6 ENDRINGER I STANDARD KRAFTLEVERINGSAVTALE

Endringer av innholdet i denne standard kraftleveringsavtale må skje i samråd med Forbrukerombudet.

Endringene kunngjøres med 14 dagers varsel som direkte melding til kunden eller på annen egnet måte.

§ 7 TVISTER

Tvister vedrørende standard kraftleveringsavtale kan forelegges Elklagenemnda, eller bringes inn for domstolene. Så lenge en tvist er til behandling i nemnda, kan ikke en part bringe den inn for de alminnelige domstolene. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet begjæringen om klagebehandling er kommet inn for nemnda. En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn for tingretten.